吉村 学 (ヨシムラ マナブ)

YOSHIMURA Manabu

写真a

所属

医学部 医学科 地域医療・総合診療医学講座

職名

教授

外部リンク

学位 【 表示 / 非表示

  • 学士(医学) ( 1991年3月   宮崎医科大学 )

 

論文 【 表示 / 非表示

  • 大学と学生サークル─現在進行形 招待あり

    吉村 学

    日本医事新報   5159   2023年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • 大学と学生サークル─序文・総論 招待あり

    吉村学

    日本医事新報   5156   2023年2月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • Realist evaluation of interprofessional education in primary care through transprofessional role play: what primary care professionals learn together 査読あり

    Ohta R., Ryu Y., Yoshimura M.

    Education for Primary Care   32 ( 2 )   91 - 99   2021年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Education for Primary Care  

    Interprofessional collaboration (IPC) is vital to primary care. Improving IPC requires cooperation between medical and other healthcare professionals. Transprofessional role plays can enhance the quality of IPC; thus, in this study, we conducted transprofessional role plays, based on existing theories regarding IPC and medical education, with healthcare professionals in primary care. As a study design, the realist approach was used to clarify the effectiveness of transprofessional role plays. Five Likert-scale questionnaires regarding the competency of IPC were used to assess the change in perception of medical and care professionals through educational intervention. The realist approach was employed for the clarification of contexts, mechanisms and outcomes of transprofessional role play using one-on-one interview data. Sixty-two medical care professionals participated in the transprofessional role plays, and 31 participants were interviewed. The difference in the score of the competency scale of IPC was statistically significant in all six competencies (p-value <0.001). Three context, mechanism and outcome theories were clarified from the qualitative analysis of the interviews: reflection on others, realisation of own roles and driving humanistic relationship. Additionally, contextual factors, the mechanisms that facilitated them and the clarified outcomes were identified. Ultimately, in this realist evaluation transprofessional role plays proved to be effective in driving IPC in primary care through improving compassion and reliability across professions. The constant provision of the role play and mutual discussion of each professional’s role can facilitate effective IPC in primary care.

    DOI: 10.1080/14739879.2020.1858349

    Scopus

    PubMed

  • Experiential learning of overnight home care by medical trainees for professional development: an exploratory study.

    Yoshimura M, Saiki T, Imafuku R, Fujisaki K, Suzuki Y

    International journal of medical education   11   146 - 154   2020年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.5116/ijme.5f01.c78f

    PubMed

受託研究受入実績 【 表示 / 非表示

  • フルオロキノロン系薬剤に対する牛及び豚由来の有効菌種及び公衆衛生関連菌種の薬剤感受性に関する野外調査

    2022年03月 - 2023年12月

    Meiji Seika ファルマ株式会社  一般受託研究 

    吉田 彩子、吉村 学、有村 保次、中村 周作、藤掛 一郎、竹下 伸一、櫻井 倫、西脇 亜也、西 和盛、松岡 崇暢、鈴木 良幸

     詳細を見る

    担当区分:研究分担者  受託研究区分:一般受託研究

寄附金・講座・研究部門 【 表示 / 非表示

  • 地域医療・総合診療医学講座

    寄附者名称:宮崎県 2022年11月

  • 地域医療・総合診療医学講座

    寄附者名称:宮崎県 2022年04月

  • 地域医療・総合診療医学講座研究奨学金

    寄附者名称:串間市民病院 2020年11月

  • 地域医療・総合診療医学講座

    寄附者名称:宮崎県 2020年10月

  • 地域医療・総合診療医学講座

    寄附者名称:宮崎県 2020年06月

全件表示 >>

 

授業 【 表示 / 非表示

  • 生命と病気

     詳細を見る

    科目区分:共通教育科目