KOBAYASHI Hironori

写真a

Affiliation

Faculty of Education Center for Collaboration and Development in Educational Practice and Management

Title

Associate Professor

External Link

Degree 【 display / non-display

  • 博士(教育学) ( 2023.3   明星大学 )

  • 修士(教育学) ( 2016.3   明星大学 )

  • 学士(教育学) ( 1988.3   東京学芸大学 )

Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Educational technology

  • Informatics / Learning support system

  • Humanities & Social Sciences / Education

  • Humanities & Social Sciences / Science education

External Career 【 display / non-display

  • 宮崎市教育委員会   教育委員

    2021.10

  • 宮崎県公立小学校   校長

    2017.4 - 2019.3

      More details

    Country:Japan

  • 宮崎県教育庁教職員課   副主幹

    2014.7 - 2017.3

      More details

    Country:Japan

  • 宮崎県教育研修センター   副主幹

    2013.4 - 2014.6

      More details

    Country:Japan

  • 宮崎県教育庁総務課   指導主事

    2012.4 - 2013.3

      More details

    Country:Japan

display all >>

Professional Memberships 【 display / non-display

  • CIEC(コンピュータ利用教育学会)

  • 日本教育工学会

  • 日本教師教育学会

  • 日本教育情報学会

  • 教育システム情報学会

display all >>

 

Papers 【 display / non-display

  • Addition of the Correlation Index Between the Health Status and Calculation Performance to a Learning Condition Diagnosing System Reviewed International journal

    2024.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • マイクロラーニングと遠隔教育システムによる教員のICT活用研修に関する研究 Reviewed

    小林博典

    明星大学大学院 教育学研究科 博士論文(教育研甲第C-12号)   1 - 168   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Doctoral thesis  

  • Development and Assessment of a Teacher Training Program Integrating Microlearning and Remote Education Systems: A Case Study of ICT Training in the Global and Innovation Gateway for All School Program Reviewed

    38 ( 2 )   19 - 28   2023.2

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    In this study, we developed a teacher training program that integrates microlearning and remote education systems to teach ICT skills needed to realize the GIGA school program. We planned a teacher training program targeting teachers and graduate students at a professional graduate school of teacher education. The training combined microlearning, which provided watching short explanation videos illustrating the uses of the class support system for instant practical class usage, and a remote education system, in which participants could learn using their own tablets and laptops, etc. The results of the questionnaire survey conducted pre-post design the training suggested that the use of the class support system may improve the recognition that teachers' burden can be reduced and that students' judgment and expression skills can be enhanced.

    DOI: https://doi.org/10.20694/jjsei.38.2_19

  • 遠隔授業で「教える側」の視点に立ったマイクロラーニングによる意識の変化 ー新型コロナウイルス感染症対策時の教職大学院新入生に対する取組からー

    小林博典

    宮崎大学教育学部紀要   ( 99 )   19 - 33   2022.8

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:宮崎大学教育学部  

    本研究では,教職大学院新入生を対象に,新型コロナウイルス感染症対策として,全ての授業で実施することとなった遠隔授業に対して,「教える側」の視点に立ったマイクロラーニングを実施することにより,遠隔授業に対し,どのような意識が変化するかについて明らかにすることを目的とした。まず,調査のために実施した質問紙調査結果について因子分析を実施したところ,「操作・技能に対する自信」,「心情」,「負担感・緊張感の緩和」,「関心・意欲」,「遠隔教育システムに対する期待感」,「学習環境」,「研修」の因子が抽出された。次に,因子ごとに遠隔授業実施前,授業開始1 か月後,マイクロラーニング実施後の計3回の質問紙調査結果について,多重比較にて分析した。結果,マイクロラーニング実施後は,「心情」,「負担感・緊張感の緩和」,「遠隔教育システムに対する期待感」の3つの因子について有意な向上が確認された。

  • プログラミング教育における対面研修とマイクロラーニングを融合した教員研修の開発と効果の検証 Reviewed

    小林博典,新地辰朗

    臨床教科教育学会誌2021   20 ( 2 )   61 - 68   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    本研究では,スマートフォンなどの身近なデバイスを活用して,学習者の都合のよい時間に,短い動画を閲覧しての学びをマイクロラーニングと定義し,対面による研修の補完をする目的で,プログラミング教育に関わる教員研修に導入することにより,対面研修とマイクロラーニングを融合した教員研修を開発した。研修前後で実施したアンケート結果を,対応のあるt検定により,それぞれの項目について,平均値の差異を比較するとともに,事後アンケートの自由記述から読み取れる成果と課題について分析した。結果,対面研修とマイクロラーニングを融合した研修によって,研修受講者のプログラミング教育に関する「基本的な知識の習得」や「授業構想力」,「不安感の低減」について効果が確認された。

display all >>

Books 【 display / non-display

  • On-the-Job Training System to Support Gifted School Activities for In-Service Teachers with Online Video Conferencing

    Hironori Kobayashi , Masahiro Nagai , Nobumoto Higuchi( Role: Joint author ,  pp.370-400(Chapter17))

    Handbook of Research on Software for Gifted and Talented School Activities in K-12 Classrooms(Chapter17) IGI-Global  2019.12 

     More details

    Total pages:31   Responsible for pages:370-400   Language:English Book type:Scholarly book

    In-service teacher training is conducted at schools in Japan to address various educational challenges with the aim of enriching on-the-job training (OJT) at schools through teacher collaboration and off-the-job training (Off-JT) outside of schools. However, in Miyazaki prefecture, OJT does not function well at remote schools or small schools in the mountains, and various conditions make it difficult for teachers to participate in training outside the school premises, even if they would like to. In this chapter, the authors propose a support system that aims to revitalize OJT/in-school training through the effective use of video conferencing technology, and a support system for Off-JT/out-of-school training through the construction of a new training system. This chapter introduces excellent initiatives at small schools in the mountains that make use of the authors' training system. The authors believe this training system can offer many important insights into how teachers are trained in developing countries and numerous countries with various geographic issues.

    DOI: 10.4018/978-1-7998-1400-9

    Other Link: https://www.igi-global.com/gateway/chapter/239653#title-recommendation-form

  • 「教育研究シリーズ第56集」 ~新たな知を拓き、生きる力を育む学校経営~第1章第3編

    小林博典( Role: Contributor)

    第一公報社  2018.5 

     More details

    Responsible for pages:67-77   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 電子黒板・デジタル教材活用事例集

    赤堀侃司,小林博典( Role: Joint author)

    教育開発研究所  2011.2 

     More details

    Language:Japanese Book type:General book, introductory book for general audience

  • 管理職スペシャルレクチャー第3巻「最近の教育界ダイジェスト」

    野原明,下村哲夫,浅野素雄,高階玲治,赤堀侃司,小林博典 他( Role: Joint author ,  24頁,38頁,77頁,189頁)

    教育開発研究所  2002.8 

     More details

    Language:Japanese Book type:General book, introductory book for general audience

Presentations 【 display / non-display

  • 大学生ボランティアの介入による小学校プログラミング教育の実践と評価

    小林博典,新垣敬子

    日本教育工学会2024年春季全国大会  2024.3.2 

     More details

    Event date: 2024.3.2 - 2024.3.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • ICTを活用した単元内自由進度学習における自己調整能力に関する研究―小学校4年生算数科の実践を通して―

    片平貴之,小林博典

    令和5年度コンソーシアム宮崎研究成果発表会  2024.2.27 

     More details

    Event date: 2024.2.27

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • ICTを活用した教育DXの展望 Invited

    小林博典

    南九州大学・南九州短期大学FD講演会  2024.2.22 

     More details

    Event date: 2024.2.22

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • Society5.0に向けたこれからの理科教育 ~宮崎の未来を紡ぐ教育DX~ Invited

    小林博典

    宮崎県小学校理科研究大会講演  2024.1.26 

     More details

    Event date: 2024.1.26

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • 児童のプログラミング的思考を育む小学校理科の授業実践モデルの開発「ふるさとの人々とともに生きる」

    河口大紀,椎葉蘭,小林博典

    令和5年度 科学教育振興助成 成果発表会   2023.12.24 

     More details

    Event date: 2023.12.24

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

display all >>

Awards 【 display / non-display

  • 教育システム情報学会2022年度学生研究発表会・発表論文優秀賞

    2023.3   教育システム情報学会   中学校英語科における言語活動の更なる充実に向けた遠隔授業の可能性の追究 -インストラクショナルデザインに基づく授業設計を通して-

    塩月一恵, 小林博典, 興津紀子

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc. 

  • 第11回「松下視聴覚教育研究賞」森戸賞

    2001.5   松下視聴覚教育研究財団  

    小林博典

     More details

    Award type:Award from publisher, newspaper, foundation, etc.  Country:Japan

  • 宮崎市教育研究論文賞

    2003.3   宮崎市教育委員会  

    小林博典

     More details

    Country:Japan

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 心身と学習の情報を用いたAI利用による学習コンディション診断システムの開発と評価

    Grant number:21H00909  2021.04 - 2024.03

    独立行政法人日本学術振興会  科学研究費補助金  基盤研究(B)

    永井正洋、藤吉正明, 加藤 浩, 畠山 久, 松波 紀幸, 渡辺雄貴, 小林博典, 澄川靖信, 根元裕樹

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

  • チャットボットを利用した教育相談システムの構築と検証

    Grant number:19K21779  2019.04 - 2022.03

    科学研究費補助金  挑戦的研究(萌芽)

    永井正洋、小林博典 他

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

  • 生徒のセルフチェックによるe健康観察システムの開発と評価

    Grant number:18H01057  2018.04 - 2021.03

    科学研究費補助金  基盤研究(B)

    永井正洋、小林博典 他

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

  • 僻地・小規模校における家庭科教育に関する研究 ー異校種間の情報共有を視点としてー

    Grant number:20K02829  2020.04 - 2025.03

    独立行政法人日本学術振興会  科学研究費補助金  基盤研究(C)

    伊波 富久美、小林博典

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

Other research activities 【 display / non-display

  • 県立高等学校における遠隔授業の効果検証と、遠隔授業の実施による高校魅力化に関する研究

    2023.04 - 2024.03

  • ICTを活用した教育関連施設と学校との連携及び学びの提供について ~令和の宮崎型生涯学習体系の構築づくり~(宮崎市教育委員会生涯学習課)

    2021.04 - 2022.03

  • データ解析・調査研究ユニット(延岡市教育委員会との協働)

    2021.03 - 2023.03

  • 小規模校の学校づくり・授業づくり研究ユニット(五ヶ瀬町・椎葉村ローカル5G構想との協働)

    2020.04 - 2023.03

  • 本県県立高等学校及び特別支援学校におけるICTや先端技術(AI)、 ビッグデータを活用した、教育の質の向上に向けた実証研究(宮崎県教育庁高校教育課)

    2020.04 - 2022.03

display all >>

Available Technology 【 display / non-display

 

Committee Memberships 【 display / non-display

  • 宮崎市教育委員会   教育委員  

    2021.10   

      More details

    Committee type:自治体

  • 文部科学省   学校DX戦略アドバイザー  

    2023.5   

      More details

    Committee type:政府

  • 宮崎県教育庁   宮崎県「教育の情報化」推進プラン改訂委員(座長)  

    2023.8   

      More details

    Committee type:自治体

  • 宮崎市教育委員会   宮崎市「新しい研修制度の在り方検討委員会」委員(委員長)  

    2023.10   

      More details

    Committee type:自治体

  • 宮崎県教育委員会   高校教育課資質・能力育成研究会(授業研究部門) 情報部会アドバイザー  

    2020.7   

      More details

    Committee type:自治体

display all >>

Social Activities 【 display / non-display

  • 椎葉村教育委員会ICT活用教育アドバイザー(尾向小,大河内小,不土野小,松尾小,椎葉小,椎葉中)

    Role(s): Advisor

    椎葉村教育委員会  2024.2.28 - 2024.3.1

  • JICA九州青年研修:成果発表会

    Role(s): Advisor

    JICA九州  2024.2.23

  • 南九州大学FD講演「ICTを活用した教育DXの展望」

    Role(s): Lecturer

    南九州大学  2024.2.22

  • JICA九州青年研修:学校訪問(宮崎市立大淀中学校)

    Role(s): Advisor

    JICA九州  2024.2.15

  • 日本教育大学協会九州地区教育実践部門研究協議会

    Role(s): Informant

    日本教育大学協会   2024.2.2

display all >>