小林 博典 (コバヤシ ヒロノリ)

KOBAYASHI Hironori

写真a

所属

教育学部 附属教育協働開発センター

職名

教授

外部リンク

関連SDGs


学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(教育学) ( 2023年3月   明星大学 )

  • 修士(教育学) ( 2016年3月   明星大学 )

  • 学士(教育学) ( 1988年3月   東京学芸大学 )

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 人文・社会 / 教育工学

  • 情報通信 / 学習支援システム

  • 人文・社会 / 教育学

  • 人文・社会 / 科学教育

学外略歴 【 表示 / 非表示

  • 宮崎市教育委員会   教育委員

    2021年10月 - 現在

  • 宮崎県公立小学校   校長

    2017年4月 - 2019年3月

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 宮崎県教育庁教職員課   副主幹

    2014年7月 - 2017年3月

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 宮崎県教育研修センター   副主幹

    2013年4月 - 2014年6月

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 宮崎県教育庁総務課   指導主事

    2012年4月 - 2013年3月

      詳細を見る

    国名:日本国

全件表示 >>

所属学協会 【 表示 / 非表示

  • 臨床教科教育学会(理事)

  • 日本教育工学会

  • CIEC(コンピュータ利用教育学会)

  • 日本教育情報学会

  • 日本教師教育学会

全件表示 >>

 

論文 【 表示 / 非表示

  • ICT活用における教員の自律性を支えるための遠隔教員研修モデルの開発と評価

    小林博典,山口 耕,弓削聖一

    宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要   ( 第33号 )   19 - 33   2025年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

  • ゲーミフィケーションを取り入れた学習活動の教育実践 -Kahoot!の活用に着目して- 査読あり

    小川智博,下田航,小林博典

    Proceedings of the CIEC Spring Conference 2025   ( Vol.16 )   50 - 54   2025年2月

     詳細を見る

    担当区分:最終著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:コンピュータ利用教育学会  

    本研究では,小学校における Kahoot!の活用によるゲーミフィケーションを取り入れた学習活動の教育実践を行い,その教育的価値を評価し,得られた知見を考察することを目的とした。実践の考察にあたっては,自由記述の内容をもとに,導入前後の比較を行い,その変化を分析した。結果,児童は楽しみながら学習に取り組むだけでなく,学ぶことの意義を理解し,自分の学びを自発的に活用する能力を高めるとともに,学習活動の中で成功体験や達成感を促進する一助となる可能性が示唆された。とりわけ,学習意欲が低い傾向にあった児童の学習態度や行動にもポジティブな変化が表れるなど,学習活動を支援するツールとしての可能性が確認された。

  • 豊かなWell-beingを育むための小学校プログラミング教育の実践と評価 査読あり

    小林博典,久木元成行

    臨床教科教育学会誌   第24巻 ( 第1号 )   1 - 10   2024年10月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 最終著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:臨床教科教育学会  

     本研究では,小学校の児童に対し,豊かなWell-beingを育むためのプログラミング教育を実践し,その評価を行うことを目的とした。そのために,教員養成を担う大学が,小学校と連携してプログラミング教育の教材開発を行い,「授業自体が児童にとってWell-being」であり,かつ「社会全体のWell-beingを創造する活動」を展開できるように,教授法の改善や授業実践を支援した。結果,教材開発の有効性が確認され,児童は,学習をとおして自己効力感や自己成長を実感でき,自信を高めることができるなどWell-beingの向上に有効な手立てであったことが確認された。

  • 大学生ボランティアの介入による小学校プログラミング教育の実践と評価 査読あり

    小林博典,新垣敬子

    コンピュータ利用教育学会学会誌(CIEC2024)コンピュータ&エデュケーション   ( 56号 )   50 - 55   2024年6月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 最終著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

     本研究では,小学校のプログラミング教育に焦点を当て,プログラミング学習用のIoT教材を活用し,原理や仕組みの理解とともに,実生活との関連への認識を高めるための体験活動をベースにした授業パッケージを開発した。本研究は,この授業パッケージを用いた授業実践が,児童の動機づけに与えた教育効果について検証するとともに,参加した大学生ボランティア自身にもたらされた学びについて明らかにすることを目的とした。結果,児童は,学習した知識・技能を社会的文脈に適用できないか検討するなど,尺度として用いたARCS動機づけモデルの関連性の項目が有意に向上するとともに,自信を高め,やりがいを実感できるようになるといった効果が示された。さらに,実践に参加した学生は,児童や教師との相互作用を介した実践的な学びや,教育手法及び教材の開発に関する多角的な視点からの学びを,包括的に修得できるようになる可能性が示唆された。

  • マイクロラーニングと遠隔教育システムによる教員のICT活用研修に関する研究 査読あり

    小林博典

    明星大学大学院 教育学研究科 博士論文(教育研甲第C-12号)   1 - 168   2023年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 最終著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:学位論文(博士)  

    Research on Utilizing Microlearning and Distance Learning Systems for Teacher ICT Training

    Thesis Abstract

    The purpose of this study was to construct a training model to support learner autonomy and interactive involvement in ICT training via e-learning. In conducting the training, we wanted to emphasize the process of grasping the needs and actual conditions of learners for training, and designing, developing, implementing, and evaluating the necessary training contents, and we adopted the framework of a systematic approach based on the ADDIE model of Instructional Design (ID) theory. The ADDIE model of ID (Instructional Design Theory) is a systemic approach to training.
    As of the year 2022, society surrounding schools is said to be in the midst of the Society 5.0 era of change, and changes in the ICT environment in education are accelerating. Training is considered to be important for teachers to practice classes using ICT, and trial and error is being repeated. On the other hand, as a challenge for teacher training using ICT in Japan, it has been shown that measures to support in-school training through on-the-job training and to enable teachers to overcome the barriers that are worrisome for professional development through off-the-job training are not sufficient. Therefore, it is necessary to design training programs that guarantee teachers' professional learning and enable teachers to fully develop their teaching with ICTs. Therefore, this study summarizes the actual conditions and issues in these ICT-based teacher training, and focuses on e-learning through micro-learning to promote individual learning and distance education system to overcome the time and distance limitations as a measure to overcome the issues.
    In this study, we decided to focus on the intersection of the two academic fields of e-learning in teacher education and educational technology, and in Chapter 1, we reviewed previous studies in the two academic fields. As a result, the issues in the field of teacher education were summarized into three categories: (1) smooth provision of resources necessary to support the autonomy of individual teachers, (2) provision of participatory learning by devising forms of teacher training, and (3) development of a research environment for training teachers to use ICT. The issues of e-learning in the field of educational technology are (1) provision of e-learning that enables learners to maintain their concentration, (2) provision of e-learning that takes interactive communication into consideration, (3) support for operation methods necessary for implementing e-learning, and (4) consideration for the environment for learners to use e-learning, such as efficient provision of video materials. (4) Consideration for the environment in which learners use e-learning, such as efficient provision of video materials, and (5) Ingenuity and ingenuity in consideration of psychological distance when using distance education systems. Based on these issues, we believe that the problem lies in "how to support learner autonomy and interactive involvement in ICT training via e-learning," and we decided to pursue this issue in this study.
    On the other hand, we focused on ID theory in Chapter 2 based on the idea that it is essential to have a framework that allows us to view the entire training system, including the design and development of training, whether evaluation of results and issues is sufficient, and whether improvement measures to solve issues are appropriate. According to previous studies, it is essential to view the learning aimed at by ID in terms of "effectiveness," "efficiency," and "attractiveness. In this study, we organized them as follows, based on the problems in ICT utilization training. Effectiveness" is defined as the ability to support learner autonomy and interactive involvement, which leads to results such as the willingness to use the knowledge acquired after the ICT training to improve the class. Efficiency" is defined as the ability of both the learners and the training provider to make the training more efficient. Furthermore, "attractiveness" is related to the "image of teachers who continue to learn," and is considered to be the motivation to continue learning and to realize a sense of achievement. Thus, we decided to review the traditional approach to training and its methods by considering the entire training program from the perspective of ID theory. In this study, we focused on the ADDIE model, which is a more refined version of the "Plan-Do-See cycle" and is regarded as a basic model for many ID programs. The ADDIE model emphasizes the process of designing, developing, implementing, and evaluating the necessary training content. However, simply applying the model alone will not be effective. Therefore, three cases were selected for this study to be used as a method to clarify the purpose of training.
    The cases covered in this study are: a case in which microlearning e-learning was introduced for face-to-face training of teachers in programming education (Chapter 4); a case in which microlearning e-learning was introduced for learning activities conducted during measures against new coronavirus infection (Chapter 5); and a case in which microlearning e-learning and distance learning system e-learning were "fused" for training in operating the class support system in the GIGA school concept (Chapter 6). (Chapter 6), and a case in which e-learning by micro-learning and e-learning by a distance learning system were "fused" for training in the operation of a class support system in the GIGA school concept. In developing the training model, all cases were viewed from the framework of a systematic approach based on the ADDIE model of ID. In the case study in Chapter 4, the micro-learning e-learning model was shown to be effective in enabling participants to relearn what they had learned in the face-to-face training, to share necessary materials with each other, to learn efficiently at their own pace through repeated viewing, and to promote the formation of collegiality as a group. In the case study in Chapter 5, the results of the emergency declaration for the new coronavirus infection showed significant improvements in learning acquisition and other measures to support learning activities, even when face-to-face implementation was difficult. Thus, the two cases suggest the effectiveness of microlearning to support learner autonomy in learning via e-learning. On the other hand, these cases did not answer the question of interactive engagement. Therefore, in Chapter 6, we attempted to design a training model for interactive engagement by integrating microlearning and e-learning via distance learning system to design a participatory training program that takes communication into consideration. We believe that there were several factors that made it difficult to address this type of integrated training in conventional teacher training. Specifically, there were issues related to image and sound quality, infrastructure and hardware, and equipment specifications. However, as of 2022, when the GIGA School concept is being promoted, these environments are being improved. Considering the changes in social events in the Society 5.0 era, it is not difficult to integrate training programs. As a result, we decided to conduct a training program that combines these two training programs to solve the problem. As a result, we found that the integrated training led to the students' vitality to utilize the results of the training in their own classes, that they tried to improve their skills by repeatedly conducting e-learning through microlearning, that they actively checked their practices with teachers from other schools, and that they learned from each other and from other students. The results of the study showed that the students were trying to improve their skills through e-learning by microlearning many times, and that they were actively checking with teachers at other schools to see how they were doing. Thus, we were able to demonstrate the value of the uniqueness of this study, and were able to construct a training model to support learner autonomy and interactive involvement in ICT utilization training via e-learning, as indicated as the objective of the study.
    This study has academic significance in the following three respects. First, microlearning, which promotes individual learning, was implemented to support learner autonomy in training using video materials. Microlearning is an e-learning system that is suitable for practical use because it allows learners to learn efficiently while sharing materials through familiar devices such as smartphones, and learners can not only learn in a short time at their convenience, but also easily share materials. Furthermore, it was effective not only for the learners, but also for those who conducted the training, in that they could film, edit, and provide the materials using familiar equipment and terminals. Second, in addition to microlearning e-learning, which was the first academic significance of this study, e-learning was "integrated" with distance education system e-learning. By integrating the two, it is possible to provide a place for learning as individual learning by microlearning before and after the training. For learners who are unable to attend face-to-face training sessions due to time and distance limitations, an environment that allows them to attend training sessions efficiently can be created. Furthermore, by guaranteeing a place to actively engage in dialogue and communication, it is possible to support the emotional aspects of the learners and to interact with them in an interactive manner. In this way, we were able to demonstrate the uniqueness of the training as an interactive training program while supporting the autonomy of the learners. Third, the ADDIE model of ID was used to construct a training model by pursuing a framework that captures the entire training system from a bird's eye view. This allows for iterative evaluation of each process at any time, and thus allows for improvements to be made in the course of the originally planned method. The micro-learning e-learning system introduced in this study can be modified and added to the teaching materials, suggesting that it is a learning method suitable for adapting flexibly according to the learner's actual situation. In this study, we were able to construct a training model that supports learner autonomy and guarantees interactive learning "anytime," "anywhere," and "by anyone" in ICT training via e-learning. However, there are some remaining issues in this study, and further deepening of the research is required.

全件表示 >>

書籍等出版物 【 表示 / 非表示

  • On-the-Job Training System to Support Gifted School Activities for In-Service Teachers with Online Video Conferencing

    Hironori Kobayashi , Masahiro Nagai , Nobumoto Higuchi( 担当: 共著 ,  範囲: pp.370-400(Chapter17))

    Handbook of Research on Software for Gifted and Talented School Activities in K-12 Classrooms(Chapter17) IGI-Global  2019年12月 

     詳細を見る

    総ページ数:31   担当ページ:370-400   記述言語:英語 著書種別:学術書

    In-service teacher training is conducted at schools in Japan to address various educational challenges with the aim of enriching on-the-job training (OJT) at schools through teacher collaboration and off-the-job training (Off-JT) outside of schools. However, in Miyazaki prefecture, OJT does not function well at remote schools or small schools in the mountains, and various conditions make it difficult for teachers to participate in training outside the school premises, even if they would like to. In this chapter, the authors propose a support system that aims to revitalize OJT/in-school training through the effective use of video conferencing technology, and a support system for Off-JT/out-of-school training through the construction of a new training system. This chapter introduces excellent initiatives at small schools in the mountains that make use of the authors' training system. The authors believe this training system can offer many important insights into how teachers are trained in developing countries and numerous countries with various geographic issues.

    DOI: 10.4018/978-1-7998-1400-9

    その他リンク: https://www.igi-global.com/gateway/chapter/239653#title-recommendation-form

  • 「教育研究シリーズ第56集」 ~新たな知を拓き、生きる力を育む学校経営~第1章第3編

    小林博典( 担当: 分担執筆)

    第一公報社  2018年5月 

     詳細を見る

    担当ページ:67-77   記述言語:日本語 著書種別:学術書

  • 電子黒板・デジタル教材活用事例集

    赤堀侃司,小林博典( 担当: 共著)

    教育開発研究所  2011年2月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語 著書種別:一般書・啓蒙書

  • 管理職スペシャルレクチャー第3巻「最近の教育界ダイジェスト」

    野原明,下村哲夫,浅野素雄,高階玲治,赤堀侃司,小林博典 他( 担当: 共著 ,  範囲: 24頁,38頁,77頁,189頁)

    教育開発研究所  2002年8月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語 著書種別:一般書・啓蒙書

講演・口頭発表等 【 表示 / 非表示

  • ゲーミフィケーションを取り入れた学習活動の教育実践 -Kahoot!の活用に着目して-

    小川智博,下田航,小林博典

    CIEC 春季カンファレンス  (東京理科大学 森戸記念館)  2025年3月24日  コンピュータ利用教育学会

     詳細を見る

    開催年月日: 2025年3月24日

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:東京理科大学 森戸記念館  

    本研究では,小学校における Kahoot!の活用によるゲーミフィケーションを取り入れた学習活動の教育実践を行い,その教育的価値を評価し,得られた知見を考察することを目的とした。実践の考察にあたっては,自由記述の内容をもとに,導入前後の比較を行い,その変化を分析した。結果,児童は楽しみながら学習に取り組むだけでなく,学ぶことの意義を理解し,自分の学びを自発的に活用する能力を高めるとともに,学習活動の中で成功体験や達成感を促進する一助となる可能性が示唆された。とりわけ,学習意欲が低い傾向にあった児童の学習態度や行動にもポジティブな変化が表れるなど,学習活動を支援するツールとしての可能性が確認された。

  • 子供の力に託す未来ー子供の理科教育に求められるものー「自然探究の授業実践経験からの提言」 招待あり

    小林博典

    理科好きな子供を育むフォーラム  (静岡県立大学)  2025年3月22日  静岡県立大学

     詳細を見る

    開催年月日: 2025年3月22日

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:静岡県立大学  

  • 生成AIを活用したプログラミング教育の研修モデルの提案と効果の検証

    小林博典, 上園真輝, 弓削聖一

    第23回臨床教科教育学セミナー2024  (上越教育大学)  2024年12月21日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年12月21日

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:上越教育大学  

  • 到達度チェック問題と振り返りシートを活用した単元内自由進度学習が児童の学習方略に及ぼす影響

    金丸喜紀, 日髙徳大, 小林博典

    第23回臨床教科教育学セミナー2024  (上越教育大学)  2024年12月21日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年12月21日

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:上越教育大学  

  • 新富町小中合同教員研修会 全体会講演 招待あり

    小林博典

    新富町小中合同教員研修会  2024年8月23日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年8月23日

    記述言語:日本語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

全件表示 >>

受賞 【 表示 / 非表示

  • 教育システム情報学会2022年度学生研究発表会・発表論文優秀賞

    2023年3月   教育システム情報学会   中学校英語科における言語活動の更なる充実に向けた遠隔授業の可能性の追究 -インストラクショナルデザインに基づく授業設計を通して-

    塩月一恵, 小林博典, 興津紀子

     詳細を見る

    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞 

  • 第11回「松下視聴覚教育研究賞」森戸賞

    2001年5月   松下視聴覚教育研究財団  

    小林博典

     詳細を見る

    受賞区分:出版社・新聞社・財団等の賞  受賞国:日本国

  • 宮崎市教育研究論文賞

    2003年3月   宮崎市教育委員会  

    小林博典

     詳細を見る

    受賞国:日本国

科研費(文科省・学振・厚労省)獲得実績 【 表示 / 非表示

  • 心身と学習の情報を用いたAI利用による学習コンディション診断システムの開発と評価

    研究課題/領域番号:21H00909  2021年04月 - 2024年03月

    独立行政法人日本学術振興会  科学研究費補助金  基盤研究(B)

    永井正洋、藤吉正明, 加藤 浩, 畠山 久, 松波 紀幸, 渡辺雄貴, 小林博典, 澄川靖信, 根元裕樹

     詳細を見る

    担当区分:研究分担者  資金種別:競争的資金

  • チャットボットを利用した教育相談システムの構築と検証

    研究課題/領域番号:19K21779  2019年04月 - 2022年03月

    科学研究費補助金  挑戦的研究(萌芽)

    永井正洋、小林博典 他

     詳細を見る

    担当区分:研究分担者  資金種別:競争的資金

  • 生徒のセルフチェックによるe健康観察システムの開発と評価

    研究課題/領域番号:18H01057  2018年04月 - 2021年03月

    科学研究費補助金  基盤研究(B)

    永井正洋、小林博典 他

     詳細を見る

    担当区分:研究分担者  資金種別:競争的資金

  • 僻地・小規模校における家庭科教育に関する研究 ー異校種間の情報共有を視点としてー

    研究課題/領域番号:20K02829  2020年04月 - 2025年03月

    独立行政法人日本学術振興会  科学研究費基金  基盤研究(C)

    伊波 富久美、小林博典

     詳細を見る

    担当区分:研究分担者  資金種別:競争的資金

その他競争的資金獲得実績 【 表示 / 非表示

  • 豊かなWell-beingを育むためのプログラミング学習開発プロジェクト

    2024年04月 - 2025年03月

    宮崎大学  宮崎大学戦略重点経費(教育戦略経費)教育内容及び教育実施体制の改革支援を推進するプロジェクト  教育工学

    小林博典

     詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • 児童のプログラミング的思考を育む小学校理科の授業実践モデルの開発

    2021年04月 - 2024年03月

    民間財団等  中谷医工計測技術振興財団 科学教育振興助成 

    小林博典

     詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

  • 附属学校との共同による遠隔教育システムを活用した教員のICT活用指導力向上研修の開発と評価

    2024年04月 - 2025年03月

    宮崎大学  宮崎大学学部重点経費  教育工学

     詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • GIGAスクール構想における先端技術を活用した新たな学びの構築 ~宮崎市の教育関連施設の利活用を事例として~

    2021年04月 - 2022年03月

    地方自治体  宮崎市地域貢献学術研究助成 

    小林博典、宮崎市教育委員会他

     詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

  • 附属学校との共同による遠隔教育システムを活用した教員のICT活用指導力向上研修の開発と評価

    2022年10月 - 2023年03月

    宮崎大学  宮崎大学戦略重点経費 

    小林博典,中嶋康尋,山口耕

     詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

全件表示 >>

寄附金・講座・研究部門 【 表示 / 非表示

  • 令和5年度 科学教育振興助成

    寄附者名称:公益財団法人 中谷医工計測技術振興財団                  代表理事 家次 恒  2023年04月

  • 令和4年度 科学教育振興助成

    寄附者名称:公益財団法人 中谷医工計測技術振興財団                  代表理事 家次 恒  2022年04月

  • 令和3年度 科学教育振興助成

    寄附者名称:公益財団法人 中谷医工計測技術振興財団                  代表理事 家次 恒 2021年04月

その他研究活動 【 表示 / 非表示

  • 日向市教育委員会, 日向市立小中学校通学区域審議会座長

    2025年02月 - 現在

  • 宮崎県教育委員会, 宮崎県教育庁高校教育課「垣根を超える高校改革推進事業」

    2025年02月 - 現在

  • 宮崎県教育委員会高校教育課, WWL(ワールド・ワイド・ラーニング)コンソーシアム構築支援事業(グローバル人材 育成強化事業)

    2024年04月 - 2027年03月

  • 宮崎市教育委員会, 宮崎市「新しい研修制度の在り方検討委員会」

    2023年10月 - 現在

  • 宮崎県教育庁, 宮崎県「教育の情報化」推進プラン改訂

    2023年08月 - 現在

全件表示 >>

研究・技術シーズ 【 表示 / 非表示

 

委員歴 【 表示 / 非表示

  • 宮崎市教育委員会   教育委員  

    2021年10月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:自治体

  • 文部科学省   学校DX戦略アドバイザー  

    2023年5月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:政府

  • 宮崎県教育委員会   宮崎県教育庁高校教育課「垣根を超える高校改革推進事業」運営指導委員  

    2025年2月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:自治体

  • 宮崎県教育庁   宮崎県「教育の情報化」推進プラン改訂委員(座長)  

    2023年8月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:自治体

  • 宮崎市教育委員会   宮崎市「新しい研修制度の在り方検討委員会」委員(委員長)  

    2023年10月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:自治体

全件表示 >>

社会貢献活動 【 表示 / 非表示

  • 子供の力に託す未来ー子供の理科教育に求められるものー「自然探究の授業実践経験からの提言」依頼講演

    役割:講師

    静岡県立大学  理科好きな子供を育むフォーラム  静岡県立大学  2025年3月22日

     詳細を見る

    対象: 小学生, 中学生, 高校生, 大学生, 教育関係者, 保護者, 研究者, 社会人・一般, 学術団体, 行政機関

    種別:対話型集会・市民会議

  • JICA 九州センター2024 年度青年研修「初/中等教育(理数科教育)」コース研修成果発表会講師

    役割:講師

    JICA九州  2025年2月28日

  • 日向市立小中学校 通学区域審議会(会長)

    役割:司会

    日向市教育委員会  2025年2月21日

  • JICA 九州センター2024 年度青年研修「初/中等教育(理数科教育)」コース「理科教育・学校経営」研修講師

    役割:講師

    JICA九州  2025年2月18日

  • 県立宮崎南高校フロンティア科探究活動研究支援

    役割:助言・指導

    県立宮崎南高校  2025年2月13日

全件表示 >>

メディア報道 【 表示 / 非表示

全件表示 >>

 

授業 【 表示 / 非表示

  • 教育の方法と技術(情報機器及び教材の活用を含む。)A

     詳細を見る

    科目区分:共通教育科目 

  • 教育の方法と技術(情報機器及び教材の活用を含む。)B

     詳細を見る

    科目区分:共通教育科目 

  • 情報メディアによる実践的指導方法と課題

     詳細を見る

    科目区分:大学院科目(専門職学位) 

  • 情報メディア教育開発研究

     詳細を見る

    科目区分:大学院科目(専門職学位) 

  • 学校・学級経営論

     詳細を見る

    科目区分:共通教育科目 

全件表示 >>