|
所属 |
医学部 看護学科 生活・基盤看護科学講座 |
|
職名 |
教授 |
|
研究室住所 |
宮崎県宮崎市清武町木原5200 宮崎大学医学部看護学科 |
|
研究室電話番号 |
0985-85-9784 |
|
研究室FAX番号 |
0985-85-9784 |
|
連絡先 |
|
|
ホームページ |
|
|
外部リンク |
|
|
関連SDGs |
吉永 尚紀 (ヨシナガ ナオキ)
YOSHINAGA Naoki
|
|
|
学歴 【 表示 / 非表示 】
-
千葉大学 医学薬学府博士課程
- 2013年9月
国名:日本国
-
宮崎大学 医学系研究科看護学専攻修士課程 看護学専攻
- 2009年3月
国名:日本国
-
千葉大学 看護学部 看護学科
- 2007年3月
国名:日本国
学内職務経歴 【 表示 / 非表示 】
-
宮崎大学 医学部 看護学科 生活・基盤看護科学講座 教授
2022年04月 - 継続中
-
宮崎大学 医学部 看護学科 生活・基盤看護科学講座 准教授
2020年04月 - 2022年03月
-
宮崎大学 テニュアトラック推進機構 講師
2015年01月 - 2019年12月
学外略歴 【 表示 / 非表示 】
-
福永内科神経科医院 非常勤職員(認知行動療法・精神療法担当)
2016年5月 - 現在
国名:日本国
-
千葉大学 大学院医学研究院認知行動生理学 非常勤講師
2013年10月 - 現在
-
日本学術振興会 特別研究員PD
2013年10月 - 2014年12月
-
日本学術振興会 特別研究員DC2
2013年4月 - 2013年9月
-
放射線医学総合研究所 重粒子医科学センター 研究員
2012年5月 - 2019年3月
所属学協会 【 表示 / 非表示 】
論文 【 表示 / 非表示 】
-
Umegaki Y., Yoshinaga N., Kobori O.
Japanese Psychological Research 2025年12月
記述言語:英語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:Japanese Psychological Research
Rumination often leads to maladaptive consequences. Some studies report cross-national disparities regarding the extent to which people ruminate, as well as its consequences. This study aimed to quantify the disparities in rumination between European (United Kingdom [UK]) and East Asian (Japan) countries, as well as compare its relation with depression. Gender differences were also examined. An online questionnaire survey targeting residents aged between 20 and 69 years was conducted in July 2022. Data from 3,551 participants (UK: N = 1,891, Japan: N = 1,660) were analyzed statistically using 2 × 2 multivariate analysis of variance and moderation analyses. Results showed a greater inclination towards rumination among UK residents, in comparison to those residing in Japan. The magnitude of rumination–-depression association differed by country, with the association being more pronounced in the UK. Females displayed a higher inclination towards rumination in both the UK and Japan. In both countries, a robust association exists between rumination and concurrent depression. Implications of the findings and future directions are discussed.
DOI: 10.1111/jpr.12547
-
Liu X., Bian J., Mitani S., Doorenbos A.Z., Yoshinaga N., Fukahori H.
Aging and Mental Health 1 - 13 2025年12月
記述言語:英語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:Aging and Mental Health
Objectives: to conduct a meta-synthesis of the experiences of caregivers of people with dementia receiving Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Method: this study conducted a meta-synthesis of qualitative research that focused on caregivers’ experiences. Eleven databases were used to retrieve literature on implementations of ACT published up to December 2024. Qualitative and mixed-methods studies published in Japanese, Chinese, and English were included. The studies were selected by screening titles, abstracts, and full texts. The quality of each study was assessed independently by two researchers. Meta-aggregation was used to synthesize findings. Results: six studies were published between 2017 and 2023, including one qualitative and five mixed-methods studies. ACT was found to have a positive influence on caregivers, including changed cognition, improved action capacity, and reduced negative emotions. Caregivers were found to be receptive to ACT but also perceived some barriers and limitations. Conclusion: The mechanisms identified in this study align with the six core processes of the ACT model, which promote psychological flexibility. Despite some barriers to participation, ACT shows promise as a supportive intervention when culturally and practically adapted, future improvements for implementing ACT may include flexible arrangements regarding the time and location.
-
Preliminary Evaluation of a Nurse-Led Mindfulness Program With Psychoeducation on Rumination in Psychiatric Daycare Clients With Depressive Symptoms. 査読あり 国際誌
Eguchi M, Yoshinaga N, Kunikata H
Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services 1 - 8 2025年11月
-
Association between teaching days of clinical nurse instructors and student-perceived practicum quality in adult nursing at a university hospital: A cross-sectional study 査読あり 国際誌
Miho Tomoya, Yamaguchi Fumitake, Shimamoto Kazuko, Nitta Shiori, Ohkawa Yuriko, Yoshinaga Naoki
Journal of International Nursing Research advpub ( 0 ) 2025年10月
担当区分:最終著者 記述言語:英語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:一般社団法人 日本看護研究学会
Clinical nurse instructors (CNIs) play a crucial role in integrating theory with clinical practice in nursing education; however, the impact of CNIs' instructional time on the quality of clinical practicums remains unclear. This cross-sectional study aimed to examine the association between nursing students' perceptions of clinical practicum quality and the number of CNI instruction days in Japan. Participants included 60 third-year nursing students and 4 CNIs from two hospital wards. Following the completion of the practicum, students completed the "Student Evaluation Scale for the Teaching-Learning Process in Nursing Practicum (SESTLP-NP)," whereas CNIs reported their instruction days during the practicum. Logistic regression analysis revealed significant associations between CNI instruction days and total SESTLP-NP scores (odds ratio [OR]: 29.39; 95% confidence interval [CI]: 2.46-351.01). Key SESTLP-NP subscales associated with CNI instruction days included "CNI-Student Interaction (OR: 4.03; 95% CI: 1.59-10.18)," "use of clinical practicum records (OR: 2.58; 95% CI: 1.23-6.47)," and "Student-human resources relationship (OR: 3.07; 95% CI: 1.29-7.31)." The findings suggest that the more days a CNI provided instruction, the more likely students were to be satisfied with their practicum experience. Nursing managers should consider adjusting shift schedules to maximize CNI availability and instructional time during the practicum.
-
The four pathways of assertiveness: a multidimensional framework for enhancing individual well-being 査読あり 国際共著 国際誌
Yoshinaga Naoki, Cooper Scott
Frontiers in Psychology 16 2025年8月
担当区分:筆頭著者, 責任著者 記述言語:英語 掲載種別:研究論文(学術雑誌) 出版者・発行元:Frontiers Media SA
This paper introduces a broader theoretical framework for assertiveness that integrates traditional social assertiveness with three additional dimensions: behavioral, emotional, and mental assertiveness. We delineate four distinct yet interrelated pathways of assertiveness, applying common, non-technical terminology: "speaking up" (social), "jumping in" (behavioral), "embracing compassion" (emotional), and "accepting life" (mental). These dimensions are situated within an integrative framework aimed at enhancing individual well-being through intentional and context-sensitive agency. Drawing from existing psychological theories (e.g., grit, self-regulation, empathy), we clarify how each facet is differentiated from related constructs or theories. Furthermore, we outline practical directions for empirical testing, including candidate self-report measures, behavioral tasks, and qualitative assessments. The proposed model offers a multidimensional basis for future research and intervention development.
書籍等出版物 【 表示 / 非表示 】
-
松本 一記, 吉永 尚紀( 担当: 単著)
翔泳社 2024年11月 ( ISBN:9784798185071 )
総ページ数:208 記述言語:日本語 著書種別:一般書・啓蒙書
-
Handbook of Cognitive Behavioral Therapy by Disorder: Case Studies and Application for Adults
Yoshinaga N., Tanoue H.( 担当: 共著 , 範囲: Mood and anxiety disorders in Japan and cognitive-behavioral therapy)
Academic Press, Elsevier 2023年1月 ( ISBN:9780323897891 )
記述言語:英語 著書種別:学術書
Mood and anxiety disorders are highly prevalent and disabling chronic conditions, and place a substantial economic burden on Japan. Since cognitive-behavioral therapy (CBT) is a global-standard evidence-based psychological treatment for mood and anxiety disorders, disseminating CBT in Japan, where pharmacotherapy has historically been more common, is crucial. Especially since the 2000s, the status of CBT in Japan has dramatically changed. This chapter goes on to cover and review the development of academic societies, gives a current picture of high-quality clinical trials, as well as clinical practice under the national insurance system, training systems, and the future of CBT for mood and anxiety disorders in Japan.
-
Handbook of Cognitive Behavioral Therapy by Disorder: Case Studies and Application for Adults
Tanoue H., Yoshinaga N.( 担当: 共著 , 範囲: Schizophrenia in Japan and cognitive behavioral therapy)
Academic Press, Elsevier 2023年1月 ( ISBN:9780323897891 )
記述言語:英語 著書種別:学術書
Schizophrenia is one of Japan’s most common psychiatric disorders, accounting for more than half of all inpatient psychiatric beds in Japan, and also leads to a significant economic burden. Although medication (especially antipsychotic medication) is the most commonly used treatment for schizophrenia, it is recommended that psychosocial interventions such as cognitive behavioral therapy (CBT) be implemented in parallel with medication. Hence, it is imperative to promote CBT in Japan. Psychosocial interventions for schizophrenia in Japan are diverse, and there are many different places where they are practiced. This chapter reviews the current status of schizophrenia, clinical research on CBT, clinical practice of CBT and related therapies, and the future of CBT for schizophrenia in Japan.
-
Handbook of Cognitive Behavioral Therapy by Disorder: Case Studies and Application for Adults 国際共著
Yoshinaga N, Tanoue H( 担当: 分担執筆 , 範囲: Mood and anxiety disorders in Japan and cognitive-behavioral therapy)
Academic Press, Elsevier 2022年12月 ( ISBN:9780323857260 )
総ページ数:548 記述言語:英語 著書種別:学術書
-
本邦における集団精神療法の現状と課題
藤澤大介, 田島美幸, 田村 法子, 近藤裕美子, 大嶋伸雄, 岡島美朗, 岡田佳詠, 菊地俊暁, 耕野敏樹, 佐藤泰憲, 髙橋章郎, 中川敦夫, 中島美鈴, 横山貴和子, 吉永尚紀, 大野裕( 担当: 共著)
精神療法. 2022;48(suppl):98-103. 2022年5月
記述言語:日本語 著書種別:教科書・概説・概論
MISC 【 表示 / 非表示 】
-
学会の印象 日本認知・行動療法学会第50回記念大会 招待あり
吉永 尚紀
精神療法 51 ( 1 ) 126 - 126 2025年2月
担当区分:筆頭著者, 責任著者 記述言語:日本語 掲載種別:記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア) 出版者・発行元:(株)金剛出版
-
精神保健看護の実践の質向上をめざす研修の実施と評価 招待あり
根本 友見, 吉永 尚紀, 菊池 美智子, 北野 進, 則包 和也, 森内 加奈恵, 天野 敏江, 中野 眞樹子, 田上 博喜, 齋藤 嘉宏, 冨樫 剛清, 松田 優二, 蜂須賀 智子, 岡田 佳詠, 実践の質向上委員会
日本精神保健看護学会誌 32 ( 2 ) 80 - 87 2023年11月
-
Yoshinaga Naoki
Journal of International Nursing Research 2 ( 2 ) e2023-0014 - e2023-0014 2023年8月
担当区分:筆頭著者, 責任著者 記述言語:英語 掲載種別:記事・総説・解説・論説等(学術雑誌) 出版者・発行元:一般社団法人 日本看護研究学会
-
看護学の新たな知の構築:受理される論文執筆のために何が必要か 招待あり
法橋 尚宏, 吉永 尚紀, 今井 多樹子, 深井 喜代子
日本看護研究学会雑誌 45 ( 3 ) 3_458 - 3_458 2022年10月
記述言語:日本語 掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(全国大会,その他学術会議) 出版者・発行元:一般社団法人 日本看護研究学会
-
吉永尚紀
週刊医学界新聞(看護号) ( 3463 ) 2022年3月
担当区分:筆頭著者, 責任著者 記述言語:日本語 掲載種別:記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)
講演・口頭発表等 【 表示 / 非表示 】
-
情報通信技術(ICT)を活用して認知行動療法を届ける 招待あり
吉永尚紀;田上博喜
2022年度一般社団法人看護のための認知行動療法研究会セミナー 2023年3月25日
開催年月日: 2023年3月25日
記述言語:日本語 会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
-
児童思春期の社交不安症(対人恐怖症)の理解と支援:本人を孤立させず、適切な支援につなげるために. 招待あり
吉永尚紀
第34回宮崎県小児保健学会 (WEB開催) 2023年3月5日 宮崎県小児保健学会
開催年月日: 2023年3月5日
記述言語:日本語 会議種別:口頭発表(招待・特別)
開催地:WEB開催 国名:日本国
-
採択される論文を執筆するためのポイント(セミナー:採択される 論文ライティングの エッセンス) 招待あり
吉永尚紀
日本看護研究学会 英文誌編集委員会企画セミナー (WEB開催) 2023年2月19日
-
社交不安症に対する認知行動療法研修 招待あり
吉永尚紀, 伊藤正哉, 中島俊, 加藤典子, 松岡潤, 荒木睦美, 高梨利恵子
令和4年度 厚生労働省認知行動療法研修事業 (WEB開催) 2023年1月19日 厚生労働省
-
集まれ Young Researchers!研究活動の共有・交流をはかろう 招待あり
天野薫, 加澤佳奈, 丹野寛大, 荻原弘幸, 高橋聡明, 細野知子, 椿美智博, 橋本友美, 林文子, 大城真理子, 仲上豪二朗, 吉永尚紀, 菅野恵美, 麦田裕子, 友滝愛, 横田慎一郎, 寺本千恵, 木下真吾, 川畑 貴寛
第42回日本看護科学学会学術集会 (広島国際会議場・広島市文化交流開館・JMSアステールプラザ(広島)) 2022年12月4日
開催年月日: 2022年12月3日 - 2022年12月4日
記述言語:日本語 会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)
開催地:広島国際会議場・広島市文化交流開館・JMSアステールプラザ(広島) 国名:日本国
受賞 【 表示 / 非表示 】
-
Top Cited Article 2021-2022
2023年2月 Wiley Initial impact of the COVID-19 pandemic on time Japanese nursing faculty devote to research: Cross-sectional survey
Yoshinaga N, Nakagami G, Fukahori H, Shimpuku Y, Sanada H, Sugama J
受賞区分:学会誌・学術雑誌による顕彰 受賞国:日本国
-
Young Professional Award
2021年7月 Asian Cognitive Behavioral Therapies Association (7th Asian Cognitive Behavior Therapy Conference 2021)
Yoshinaga N
受賞区分:国内外の国際的学術賞
-
第13回日本不安症学会学術大会 若手優秀演題賞
2021年6月 日本不安症学会 社交不安症に対する認知行動療法による安静時脳機能ネットワークの変化
栗田幸平, 小畠隆行, 須藤千尋, 松澤大輔, 吉永尚紀, 清水栄司, 平野好幸
受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞
-
第九回(2017年度)千葉医学会奨励賞
2017年6月 千葉医学会 抗うつ薬抵抗性の社交不安症(対人恐怖症)に対する認知行動療法の効果研究
吉永尚紀
受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞 受賞国:日本国
科研費(文科省・学振・厚労省)獲得実績 【 表示 / 非表示 】
-
ひきこもりから社会参加までをシームレス化するコミュニティワイド認知行動療法の開発
研究課題/領域番号:25H01086 2025年04月 - 2030年03月
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(A)
担当区分:研究分担者
-
社交不安症への認知療法の社会実装を加速する革新的ステップアプローチの基盤創成
研究課題/領域番号:25H01085 2025年04月 - 2030年03月
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(A)
担当区分:研究代表者
-
看護師教育での認知行動療法のコンピテンシー獲得をめざす系統的教育プログラムの開発
研究課題/領域番号:23K27890 2024年04月 - 2027年03月
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費基金 基盤研究(B)
担当区分:研究分担者
-
デジタルプラットフォームを用いた幻覚・妄想に対する認知行動技法の開発と効果検証
研究課題/領域番号:23K24644 2024年04月 - 2027年03月
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費基金 基盤研究(B)
担当区分:研究分担者
-
社交不安とひきこもりの心理支援を拡充する:次世代遠隔型プログラムの戦略的利活用
研究課題/領域番号:23K20198 2024年04月 - 2026年03月
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費基金 基盤研究(B)
担当区分:研究代表者
その他競争的資金獲得実績 【 表示 / 非表示 】
-
災害時脆弱性がある人々の強靱性(レジリエンス)を構築する防災プログラムの開発
研究課題/領域番号:21801510 2022年10月 - 2023年03月
熊本大学 くまだいSDGsプロジェクト くまだいSDGsプロジェクト
担当区分:研究分担者
-
Internet-based Cognitive Therapy for Social Anxiety Disorder: Adaption and evaluation of treatment in Japan 国際共著
研究課題/領域番号:NA 2019年12月 - 2023年12月
The Daiwa Anglo-Japanese Foundation Daiwa Foundation Small Grants Daiwa Foundation Small Grants
担当区分:研究分担者
-
社交不安症向け次世代型認知行動療法 WEB プログラムの開発:日英共同研究.
研究課題/領域番号:NA 2019年04月 - 2020年03月
電気通信普及財団 電気通信普及財団2018年度研究調査助成
資金種別:競争的資金
-
対人不安を克服する次世代型認知行動療法WEBプログラムの開発
研究課題/領域番号:NA 2019年04月 - 2020年03月
パブリックヘルスリサーチセンター パブリックヘルス科学研究助成金(2019年度)
資金種別:競争的資金
-
質の高い精神療法(認知行動療法)の迅速な普及に向けて:National Databaseを用いた実施状況・地域差の把握と提供体制整備への示唆
研究課題/領域番号:NA 2017年10月 - 2018年09月
医療経済研究機構 医療経済研究機構 2017年度(第21回)研究助成B 若手研究者育成研究助成
資金種別:競争的資金
寄附金・講座・研究部門 【 表示 / 非表示 】
-
生活・基盤看護学講座研究奨学金(公益財団法人電気通信普及財団)
2025年03月
-
TT推進機構の研究のため研究費
2018年04月
委員歴 【 表示 / 非表示 】
-
Asian Nursing Research Editorial Board Member
2023年3月 - 現在
団体区分:学協会
-
認知療法研究 編集委員会 委員
2022年11月 - 現在
団体区分:学協会
-
不安症研究 編集委員会 委員
2022年6月 - 現在
団体区分:学協会
-
日本認知療法・認知行動療法学会 若手セラピストトレーニング部会メンバー
2021年7月 - 現在
団体区分:学協会
-
日本認知療法・認知行動療法学会 看護師部会メンバー
2021年7月 - 現在
団体区分:学協会
社会貢献活動 【 表示 / 非表示 】
-
児童思春期の社交不安症(対人恐怖症)の理解と支援:本人を孤立させず、適切な支援につなげるために
役割:講師
宮崎県小児保健学会 第34回宮崎県小児保健学会 特別講演 2023年3月
-
コミュニケーションスキルを学ぶ~アサーション・コーチング~
役割:講師
千葉県看護協会 令和4年度千葉県看護協会生涯教育研修会 WEB開催 2022年8月30日
種別:セミナー・ワークショップ
-
多機関と連携したひきこもり支援体制の向上と情報の相互共有事業 ポータルサイト構築検討委員会委員
役割:助言・指導
特定非営利活動法人 KHJ 全国ひきこもり家族会連合会 2022年5月 - 現在
種別:その他
-
不眠症の睡眠衛生指導
役割:講師
宮崎県内科医会 不眠症診療セミナー 2020年12月
メディア報道 【 表示 / 非表示 】
授業 【 表示 / 非表示 】
-
健康課題別地域看護活動
科目区分:専門教育科目
-
ヘルスサイエンス
科目区分:共通教育科目
-
実践助産学演習Ⅲ
科目区分:大学院科目(修士)
-
研究者育成特別研究
科目区分:大学院科目(修士)
-
生体システム看護学演習Ⅱ
科目区分:大学院科目(修士)