Affiliation |
Organization for Global Collaboration Center for Language and Cultural Studies |
Title |
Associate Professor |
External Link |
MATSUI Shinnosuke
|
|
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Foreign language education / French language pedagogy
-
Humanities & Social Sciences / Sociology of education / minority schools studies
-
Humanities & Social Sciences / Sociology / immigration studies
-
Humanities & Social Sciences / Sociology of education
-
Humanities & Social Sciences / Area studies / French regional studies
Papers 【 display / non-display 】
-
Armenian Schools In France From The Viewpoint A Japanese Sociologist Invited
Matsui Shinnosuke
Eastern Asian Studies ( 5 ) 127 - 140 2022.9
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:National Academy of Sciences of the Republic of Armenia
Ֆրանսիայում ապրող հայերը ստեղծել և ղեկավարում են մի քանի դպրոցներ, որոնք կոչվում են «Հայկական դպրոցներ»: Այս դպրոցները լիազորված են Ֆրանսիայի ազգային կրթական համակարգի կողմից, մինչդեռ Ֆրանսիայի ոչ մի այլ կրթական հաստատություն չի ներկայացնում որոշակի էթնիկ կամ ազգային համայնք կամ նվիրված չէ համայնքի հատուկ խորհրդանիշների պահպանմանը, ինչպիսիք են՝ լեզուն և մշակույթը:
-
The Role and Present Condition on the Construction of Schools by Hizmet Movement : Examples in European Countries
Shinnosuke MATSUI
( 98 ) 21 - 30 2022.3
Authorship:Lead author, Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
-
ヒズメット運動による学校建設の役割と現状―ヨーロッパ諸国を例に―
松井 真之介
宮崎大学教育学部紀要 98 21 - 30 2022
Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
人文学で未来を切り開く——フランス語圏文化研究を用いたケースメソッド教授法の展開可能性 Invited
高橋 梓, 松井 真之介, 山川 清太郎
言語メディア教育研究センター年報 2020 89 - 110 2020.11
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
-
フランスにおける小学校2015年番『道徳・市民』科学習指導要領
大津尚志, 松井真之介, 橋本一雄, 降旗直子
教育学研究論集 ( 14 ) 74 - 81 2019.3
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
Books 【 display / non-display 】
-
.
MATSUI Shinnosuke, 植 朗子, 阿部 海太(.)
Sogensha 2018.4
Total pages:132 Language:Japanese
-
言語復興の未来と価値――理論的考察と事例研究
桂木隆夫、ジョン・C・マーハ編( Role: Joint author)
三元社 2016.12
Total pages:317 Responsible for pages:231-235, 264-268, 307-311 Language:Japanese Book type:Scholarly book
<翻訳担当箇所> 第10章、パトリック・ハインリヒ著「モダニストとエコロジストの言語とアイデンティティへのアプローチ」(pp.231-235) 第11章、マット・ギラン著「唄、言語、文化――沖縄の『唄三線』伝統における琉球諸語」(pp.264-268) 第13章、スウィライ・プレムスリラット著「消滅危機言語話者のネットワーク――言語復興と維持に関するタイの『マヒドン・モデル』について」(pp.307-311)
-
Oxford数学史
松井真之介(第2章第4節、スネジャナ・ローレンス著「バルカン三部作――第1次世界大戦前バルカン諸国における数学」(pp.177-196))
共立出版 2014.5
Total pages:878 Responsible for pages:177-196 Language:Japanese
-
公共文化施設の公共性 運営・連携・哲学 (文化とまちづくり叢書)
藤野一夫, 井原麗奈, 岡本結香, 小石かつら, 小林瑠音, 近藤のぞみ, 竹内利江, 沼田里衣, 松井真之介, 宮治磨里
水曜社 2011.4
Total pages:356 Language:Japanese
MISC 【 display / non-display 】
-
杉村美紀(編)『移動する人々と国民国家 ―ポスト・グローバル化時代における市民社会の変容―』
松井真之介
フランス教育学会紀要 ( 31 ) 105 - 106 2019.9
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)
-
社会を生き抜くための人文学 —フランスを用いたケースメソッドの可能性 —
高橋梓, 松井真之介, 山川清太郎
言語メディア教育研究センター年報 2018 ( 2 ) 133 - 155 2019.8
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)
-
MATSUI Shinnosuke
. ( 30 ) 113 - 116 2018.9
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)
-
松井 真之介
フランス教育学会紀要 = Bulletin de l'Association Japonaise de Recherche sur l'Education en France ( 29 ) 119 - 122 2017
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution) Publisher:フランス教育学会
-
Mont et Merveilles
MATSUI Shinnosuke
Parev Côte d'Azur ( 17 ) 2003.3
Language:Japanese Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)
Presentations 【 display / non-display 】
-
フランスのアルメニア人コミュニティの歴史と現在 Invited
松井真之介
国際理解ゼミナール 2022.11.24
Event date: 2022.11.24
Language:Japanese Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech
-
開かれた学校? 閉じられた学校? ――フランスにおけるアルメニア学校の建設と運営―― Invited
松井真之介
欧州学フォーラム2022― ヨーロッパ 圏における共存 vs. 覇権 2022.11.5
Event date: 2022.11.5 - 2022.11.6
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (invited, special)
-
Armenian Schools In France From The Viewpoint A Japanese Sociologist Invited
Shinnosuke MATSUI
International conference “Armenia-Japan: Past, Present and Perspectives of Future” 2022.10.7
Event date: 2022.10.7
Language:English Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
-
思わぬところに異文化の種――国によって、人によってこうも考え方が変わるのか! Invited
松井真之介
長崎県立佐世保西高校 大学出前講義 2022.7.27
Event date: 2022.7.27
Language:Japanese Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech
-
フランスのアルメニア人(2)ーフランスにおいてどのように「アルメニア人」でいるのか?
松井真之介
宮崎大学公開講座「さまよえるアルメニア人」 2022.7.20
Event date: 2022.7.20
Language:Japanese Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
多文化・マイノリティ教育におけるオルタナティブな教育メソッドの可能性
Grant number:20K02608 2020.04 - 2023.03
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 基盤研究(C)
松井 真之介
Authorship:Principal investigator
-
Exploring an "universal" education based an Islam idea: an educational activity of Hizmet movement
Grant number:17K04687 2017.04 - 2020.03
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C) Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
MATSUI SHINNOSUKE
Authorship:Principal investigator
Hizmet schools around the world, based on Islamic thought but mostly secular education, offer the various elite educations for students in the flexible ways,
according to each country's educational system. Their education aims to bridge the gap in every country's educational problems. For emxample, in advanced countries like France, they offer the elite educations for students in "educationally disadvantaged environment", like immigrant ones, who have difficulty to enter the existent high-educational rank. In semi-advanced countries
or in developing ones, like Albania, Georgia, Kosovo, Romania, Cambodia, they offer the high level educations for the local elite students and foreign students. In the national border areas where various cultures interlace, they offer the bottom-up educations by multilingual and plurilingual pedagogy. We clarified many Hizmet educational activities which strive toward the elite and multicultural educations in the same time. -
.
Grant number:21K00769 2021.04 - 2025.03
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C) Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Authorship:Coinvestigator(s)
-
フランス語学習者コミュニティの形成:オンライン学習支援システム開発とその効果検証
Grant number:21K00769 2021.04 - 2024.03
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)
Authorship:Coinvestigator(s)
-
.
Grant number:20K02808 2020.04 - 2023.03
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C) Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Authorship:Coinvestigator(s)