WAKABAYASHI Kazusa

写真a

Affiliation

Faculty of Education Education and clinical psychology

Title

Associate Professor

External Link

Degree 【 display / non-display

  • 博士(学校教育学) ( 2012.9   兵庫教育大学 )

Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Special needs education

 

Papers 【 display / non-display

  • 小中学校への学校規模ポジティブ行動支援の導入を図る市の推進チームの取組 ―実施初年度から2 年間の実行度の推移に焦点を当てて― Reviewed

    若林上総, 半田健, 高橋高人

    九州地区国立大学教育系・文系研究論文集   10 ( 1 )   14   2024.1

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Analysis of Support Systems for School -wide Positive Behavior Support(SWPBS)in Miyazaki Prefecture: Evaluati on by State Systems Fidelity Inventory in Japanese Reviewed

    The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities   10 ( 1 )   №8   2023.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 知的障害特別支援学校児童生徒の自己理解を指導する際の優先度に関する教師の意識

    小野直人・若林上総

    宮崎大学教育学部紀要   101   65 - 75   2023.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Video Modeling and Systematic Instructions to Teach Graphing Skills to Elementary School Students With Intellectual and Hearing Disabilities Reviewed

    Nagayama K., Tsutomu K., Wakabayashi K.

    Journal of Special Education   2023.8

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Journal of Special Education  

    Systematic instruction and video modeling are evidence-based practices for teaching academic skills to students with intellectual disabilities; however, its efficacy has not been established for teaching graphing skills in a small-group setting. Three elementary school students with hearing and intellectual disabilities were taught to describe graphs and compare their differences in a math class at a special needs school using systematic instruction and video modeling. The effectiveness was evaluated using a multiple-baseline across participants’ design. The results showed an increase in correct response rates after the intervention, with similar levels of correct response rates in the probe and graphing based on tables phases. A functional relation was demonstrated between systematic instruction and video modeling and graphing behaviors.

    DOI: 10.1177/00224669231192967

    Scopus

  • Development of Software to Record Behavioral Issues and Prediction Using Bayesian Inference Reviewed International coauthorship

    Takahiro Nishimura, Kazusa Wakabayashi

    Information and Technology in Education and Learning   2 ( 1 )   2022.7

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.12937/itel.2.1.Reg.p002

display all >>

Books 【 display / non-display

  • 発達障害のある高校生のキャリア教育・進路指導ハンドブック 就労支援編

    榎本容子・井上秀和 編著 宇野宏之祐・佐藤利正・清野絵・武澤友広・知名青子・新堀和子・宮澤史穂・若林上総 著( Role: Contributor)

    学事出版  2023.9 

     More details

    Book type:Scholarly book

  • 発達障害のある高校生のキャリア教育・進路指導ハンドブック 進学支援編

    榎本容子・井上秀和 編著 安藤美恵・井戸智子・宇野宏之祐・辛島育代・清野絵・知名青子・若林上総 著( Role: Contributor)

    学事出版  2023.9 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 学校全体で取り組むポジティブ行動支援スタートガイド

    若林 上総, 半田 健, 田中 善大, 庭山 和貴 , 大対 香奈子( Role: Joint editor)

    ジアース教育新社  2023  ( ISBN:9784863716650

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

    CiNii Books

  • 高校ではじめるスクールワイドPBS : 階層的な校内支援体制整備を目指して

    若林 上総, 半田 健, 神山 努, 加藤 哲文

    ジアース教育新社  2020  ( ISBN:9784863715684

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

  • 小学校・中学校 通常の学級の先生のための手引き書 通級による指導を通常の学級での指導に活かす

    独立行政法人 国立特別支援教育総合研究所( Role: Contributor)

    ジアース教育新社  2018.2 

     More details

    Language:Japanese Book type:General book, introductory book for general audience

display all >>

MISC 【 display / non-display

  • 米国カンザス州における通常学級における多層支援システムと 重度知的障害のある子どもの評価

    神山努, 井上秀和, 北川貴章, 小西孝政, 吉川知夫, 若林上総, 横倉久, 萩原真由美

    国立特別支援教育総合研究所ジャーナル   ( 10 )   29 - 34   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 重度の学習困難のある子どもに対するイギリスの対応

    若林上総・吉川和夫・坂井直樹・清水潤・北川貴章・海津亜希子・神山努・宇野宏之祐・井上秀和・横倉久

    国立特別支援教育総合研究所ジャーナル   ( 9 )   18 - 23   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 通級から広げる人間関係

    若林 上総

    特別支援教育の実践情報   ( 188 )   32 - 33   2019.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • Council for Exceptional Children 年次総会参加 及びボストン近郊の学校訪問 ~公立学校におけるインクル-ジョンと PBIS の実践を中心に~

    齊藤由美子, 若林上総

    国立特別支援教育総合研究所ジャーナル   7   47 - 52   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 特総研における免許法認定通信教育事業について

    齊藤由美子, 若林上総, 小澤至賢, 神山 努, 明官 茂

    国立特別支援教育総合研究所ジャーナル   7   84 - 87   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

display all >>

Presentations 【 display / non-display

  • Examining the Two-Year Implementation and Outcomes of School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Tier 1 in a Japanese Elementary School: A Model School Case Study Invited International conference

    Kazusa Wakabayashi

    4th Asia Pacific International Conference on Positive Behavior Support  2023.11.12 

     More details

    Event date: 2023.11.11 - 2023.11.12

    Language:English   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • Application of interdependent group contingency to a group of children with disabilities International conference

    Kohei Nagayama & Kazusa Wakabayashi

    4th Asia Pacific International Conference on Positive Behavior Support  2023.11.11 

     More details

    Event date: 2023.11.11 - 2023.11.12

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • スクールワイドPBSの実装の障壁を乗り越える(1) 第1層支援の「探索段階」と「導入段階」における障壁

    半田健・若林上総・庭山和貴・宮木秀雄

    日本LD学会第32回大会  2023.10.8 

     More details

    Event date: 2023.10.8 - 2023.10.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

  • 進路成熟態度を標的とした高校のポジティブ行動支援の試行

    若林上総

    日本特殊教育学会第61回大会  2023.8.25 

     More details

    Event date: 2023.8.25 - 2023.8.27

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 高等学校における特別支援教育推進のための施策展開に関する研究

    井上秀和, 笹森洋樹, 若林上総

    日本LD学会第31回大会  2022.10.30 

     More details

    Event date: 2022.10.29 - 2022.10.30

    Presentation type:Poster presentation  

display all >>

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 学校規模ポジティブ行動支援の持続可能性を高める推進リーダー育成研修システムの構築

    Grant number:24K06152  2024.04 - 2029.03

    日本学術振興会  科学研究費補助金   基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • 高等学校における特別支援教育推進のための施策展開に関する研究

    Grant number:21K02697  2021.04 - 2024.03

    独立行政法人日本学術振興会  科学研究費補助金   基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • 行動コンサルテーション実施を支援する「学級支援尺度」の開発と運用マニュアルの作成

    Grant number:20K03022  2020.04 - 2023.03

    独立行政法人日本学術振興会  科学研究費補助金  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • 介入整合性を指標とした特別支援教育コーディネーターの機能向上に関する実証的検討

    Grant number:17K04968  2017.04 - 2020.03

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

Other research activities 【 display / non-display

  • 学部・附属共同研究計画【特別支援教育部会】

    2022.04

     More details

    「特別支援教室(仮称)」の構想に基づく新たな特別支援教育のシステムの試案についての検討

  • 高等学校における障害のある生徒の社会への円滑な移行に向けた進路指導と連携の進め方等に関する研究

    2021.05 - 2023.03

  • 障害のある児童生徒のキャリア教育に関わる教員の専門性に関する研究

    2021.05 - 2022.03