Affiliation |
Faculty of Education Technical training |
Title |
Lecturer |
External Link |
KOBAE Satoshi
|
|
Research Interests 【 display / non-display 】
-
社会に開かれた教育課程
-
AI Literacy
-
生成AIを用いた技術教育
-
Universal Design for Learning
-
STEAM教育
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Education / 技術科教育
Papers 【 display / non-display 】
-
Development and Practice of Teaching Material for Face Authentication system Using Deep Learning for Technology Classes in Junior High School Reviewed
2023.11
Authorship:Lead author Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
技術科におけるインクルーシブ教育実現のための学びのユニバーサルデザインに基づく授業デザイン開発 Reviewed
小八重智史, 藤木卓
日本産業技術教育学会九州支部論文集 30 27 - 36 2023.4
Authorship:Lead author Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
Kobae Satoshi, Fujimoto Yoshiyasu
Memoirs of the Faculty of Education, Miyazaki University. 99 10 - 18 2022.8
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
Kawano Tetsushi, Kobae Satoshi, Fujimoto Yoshiyasu
Memoirs of the Faculty of Education, Miyazaki University. 99 1 - 9 2022.8
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
Development and Consideration of Teaching Material to Optimize Machine Learning Models for Deep Learning AI Reviewed
Satoshi Kobae, Yuta Tanimoto
Study of Technology Education 27 9 - 16 2022.7
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
Books 【 display / non-display 】
-
中学校技術・家庭 技術分野「主体的に学習に取り組む態度」の学習評価完全ガイドブック
尾﨑 誠, 小八重 智史, 向田識弘( Role: Joint editor)
明治図書出版 2023.6 ( ISBN:4182395255 )
-
評価事例&ワークシート例が満載!中学校技術・家庭 技術分野新3観点の学習評価完全ガイドブック
尾﨑 誠, 小八重 智史, 向田識弘( Role: Joint editor)
明治図書出版 2023.6 ( ISBN:4183972205 )
-
一般社団法人 日本産業技術教育学会 実践事例集「テクノロジーとエンジニアリングの教室」第2巻 2022
小八重 智史,八坂 健太,鎌田 英一郎( Role: Joint author , 「生物育成の技術」における技術を調べる活動を起点とした知識構築型授業の実践)
一般社団法人日本産業技術教育学会 2023.4 ( ISBN:4990239539 )
-
中学校技術・家庭 技術分野 指導スキル大全
尾﨑 誠( Role: Contributor)
明治図書出版 2022.5 ( ISBN:4184528376 )
-
平成29年版中学校新学習指導要領の展開 技術・家庭技術分野編
古川稔, 藤木卓, 田口浩継, 尾﨑誠, 森山潤, 竹野英敏, 大谷忠, 谷田親彦, 渡邊茂一, 安藤明伸, 長谷川洋, 三浦寿史, 内田有亮, 小八重智史, 末吉克行, 萩嶺直孝, 向田識弘, 堤健人(pp110-115)
明治図書出版 2017.11
Total pages:154p Language:Japanese
Presentations 【 display / non-display 】
-
「社会に開かれた教育課程」における「社会とのつながりステージ」を意識した技術科の授業の提案
小八重智史, 鎌田英一郎, 黒木俊希, 小泉敬信, 齊藤健心, 谷本優太, 吉崎拓也, 八坂健太, 古川雄太郎, 渡邊茂一
日本産業技術教育学会第67回全国大会(徳島) 2024.8.17
-
中学生向けAI概念図に基づく顔認証セキュリティシステム教材を用いた教員研修プログラムの開発と実践
小八重智史, 谷本優太, 吉原和明, 藤木卓, 渡辺健次
日本産業技術教育学会第67回全国大会(徳島) 2024.8.17
-
リスクの視点と4内容を統合した問題解決を取り入れた中学校技術科のカリキュラムの提案-B生物育成の技術とCエネルギー変換の技術について-
鎌田英一郎, 小八重智史, 藤本登, 谷本優太, 岩崎透子, 木村彰孝
日本産業技術教育学会第67回全国大会(徳島) 2024.8.17
-
技術科の授業の在り方 Invited
小八重 智史
令和6年度授業づくり研修会 2024.8.7
Event date: 2024.8.7
Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech
-
中学校技術科「社会の発展とエネルギー変換の技術」におけるEV(電気自動車)を題材とした教材開発
小八重智史, 宮﨑優一, 小泉敬信, 藤本登
日本エネルギー環境教育学会第18回全国大会 2024.8.5
Awards 【 display / non-display 】
-
Best Reserch Paper Award
2024.8 Japan Association of Energy and Environmental Education Development Electric Supply and Demand System Teaching Materials Laying Stress on Electric Power Supply for Technology Class in Junior High School
Satoshi KOBAE, Noboru FUJIMOTO
Award type:International academic award (Japan or overseas)
-
The Best Paper Award
2023.10 The Japan Society of Technology Education in Kyushu Branch Development of Video Teaching Materials for Cultivation of Aquatic Organisms and its Educational Effects
Eiichiro KAMADA, Satoshi KOBAE, Yuta TANIMOTO
Award type:International academic award (Japan or overseas)
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
技術の本質的理解に導く「社会に開かれた教育課程」の授業デザインの開発
Grant number:23K02394 2023.04 - 2026.03
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 基盤研究(C)
小八重智史, 鎌田英一郎, 藤元嘉安
Authorship:Principal investigator
-
人工知能を理解し、適切に開発・活用する資質・能力を育む教材の開発と検討
Grant number:21H03908 2021.04 - 2022.03
日本学術振興会 科学研究費助成事業 奨励研究 奨励研究
小八重 智史
Authorship:Principal investigator
本研究では、生徒の身近なところで使われており比較的機械学習の仕組みを把握しやすい画像認識を取り上げ、生徒が人工知能の仕組みを学習できる教材を開発した。生徒に試行錯誤させるポイントを抽出するために、画像認識AIが持つべき要件を挙げ、それを基に「性能に関わるポイント」を4点抽出した。そのうち3点のポイントについて生徒が工夫してパタメータ調整できるようにするとともに、調整後に制作した機械学習モデルの学習状況及び学習結果を視覚的に確認できるようにした。授業実践の結果、AIの仕組みについての理解やAIを作ったり改善したりすることを中心に有用感の高まりが確認された。
-
Development and application toward technology education of curricula which enhances practical prospect of academic ability based on system thinking
Grant number:18H01018 2018.04 - 2022.03
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B) Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Authorship:Principal investigator