小柴 裕子 (コシバ ユウコ)

KOSHIBA yuko

写真a

所属

多言語多文化教育研究センター

職名

講師

外部リンク

 

論文 【 表示 / 非表示

  • 日本語教育における複合リテラシーとは :「書く」「描く」によるマルチモーダル実践から 査読あり

    小柴裕子

    国際言語文化学会日本学研究   7   51 - 66   2022年3月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:学校法人 京都外国語大学国際言語文化学会  

    In this paper, based on the definition of literacy, we explored multiple literacies in Japanese language education and aimed to create a new index that could not be evaluated by the conventional four-skill index. The multimodalization of “writing” and “drawing” confirmed the expansion of images, the influence on the five senses and emotions, and the promotion effect on skills that are weak. In addition, by expanding the images, the students were able to recognize all kinds of representations inherent in the individual, such as “individual history”and “individual culture”, as “narratives”. It can be said that this study has uncovered the complex literacy inherent in learners, which has not been evaluated until now, through the new indicator of “drawing”.

    DOI: 10.51105/islcj.7.0_51

    researchmap

  • 新型コロナウィルスに対する留学生支援の一考察 :新入留学生とのzoom交流会の実践

    小柴裕子, 宮江真矢

    えびす教育学研究論集   ( 2 )   4 - 10   2022年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • オンデマンド授業における留学生のキャリア支援:ー卒業生のインタビュー動画によるロールモデルを通してー

    小柴 裕子, 福岡 正藏

    日本語教育方法研究会誌   27 ( 1 )   12 - 13   2021年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本語教育方法研究会  

    The purpose of this research is to provide support for current international students by conducting interviews on what kind of careers international students have taken after graduation and what kind of working life they are experiencing, and using these interviews as video teaching materials in classes. Class practice using interview videos revealed a change in the consciousness of current international students. In addition, it was confirmed that thinking about what to do and what they should do for themselves led to independent learning.

    DOI: 10.19022/jlem.27.1_12

    researchmap

  • アクティブドローライティングによるつまずき分析と読解支援 : 日本人学生との共修をふまえて 査読あり

    小柴 裕子, 佐古 恵里香

    京都精華大学紀要 = Journal of Kyoto Seika University   ( 54 )   37 - 54   2021年2月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:京都精華大学  

    researchmap

  • マンガ専門科目における留学生の日本語理解度調査 査読あり

    宿利 由希子, 住田 哲郎, 小柴 裕子

    専門日本語教育研究 = Journal of technical Japanese education   ( 22 )   33 - 40   2020年12月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:専門日本語教育学会  

    researchmap

全件表示 >>

書籍等出版物 【 表示 / 非表示

  • 言語教育実践 イマ×ココ[No.9]

    イマ×ココ編集委員( 担当: 共著)

    ココ出版  2022年3月  ( ISBN:4866760389

     詳細を見る

    総ページ数:108   著書種別:学術書

    ASIN

    researchmap

  • 調査報告・提言書「未来ひょうご すべての子どもたちが輝くために -高校への外国人等の特別入学枠設置を求めて-」

    井口 泰, 乾 美紀, 大岡 栄美, 落合 知子, 北山 夏季, 小柴 裕子, 辻本 久夫, 野崎 志帆, 野津 隆志, 山中 浩路, ロニー・アレキサンダー( 担当: 共著)

    BookWay  2015年2月  ( ISBN:4865840117

     詳細を見る

    総ページ数:100   担当ページ:33-37,58   記述言語:日本語 著書種別:学術書

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 日语教学与研究论丛 : 日语教育与日本文学 国際共著

    阪田雪子, 国松昭, 张厚泉 他( 担当: 共著)

    复旦大学出版社  2009年9月  ( ISBN:9787309068283

     詳細を見る

    総ページ数:261   担当ページ:161-166   著書種別:学術書

    researchmap

  • 桜にほんご教科書1〜8 国際共著

    钱晓波 他( 担当: 共著)

    中国国内のにほんご教科書  2008年 

     詳細を見る

    記述言語:日本語 著書種別:教科書・概説・概論

講演・口頭発表等 【 表示 / 非表示

  • 「複合リテラシー」を考える〜言語ポートレート活動をふまえて〜

    小柴裕子

    異文化間教育学会第43回大会  2022年6月11日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年6月10日 - 2022年6月12日

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • 大学における留学生支援について

    小柴裕子

    第26回留学生教育学会・年次大会  2021年8月21日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年8月20日 - 2021年8月21日

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • 日本語教師という仕事 招待あり

    小柴裕子

    国際言語文化学会 日本語・日本語教育研究会主催講演会  2021年6月13日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年6月13日

    会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

    researchmap

  • 日本語教育における複合リテラシー研究

    小柴裕子

    第12回京都外国語大学カルチュラルスタディーズ研究会  2021年5月22日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年5月22日

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • 新型コロナウィルスに対する留学生支援の一考察~新 入留学生との zoom 交流会から見えてきたこと~

    小柴裕子, 宮江真矢

    第12回日本ヘルスコミュニケーション学会学術集会  2020年9月27日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2020年9月26日 - 2020年9月27日

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

全件表示 >>