Affiliation |
Graduate School of Education Major in Development of the teaching Proffession |
Title |
Professor |
External Link |
SUGA Hiroshi
|
|
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education
Papers 【 display / non-display 】
-
現行学習指導要領を総括する―「知覚」と「感受」について
齊藤忠彦・津田正之・高見仁志・菅裕
音楽教育学 53 ( 2 ) 80 - 81 2024.3
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
Suenaga Tomomi, Suga Hiroshi
Memoirs of the Faculty of Education, Miyazaki University. 101 129 - 150 2023.8
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
授業者に訊く
佐々木保高, 菅裕
音楽教育ヴァン 53 13 - 17 2023.8
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
A Collaborative Learning Regulation Process of Junior High School Students in Creative Music Making Reviewed
Hiroshi Suga
International Journal of Creativity in Music Education 10 57 - 77 2023.5
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
-
論考「学び方」を学ぶ―音楽学習における自己調整
菅裕
季刊音楽鑑賞教育 53 32 - 35 2023.4
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
Books 【 display / non-display 】
-
すぐに使える学習者用デジタル教科書活用事例集
デジタル教科書に関する調査研究委員会( Role: Contributor , 音楽の活用事例)
公益財団法人教科書研究センター 2023.1
Language:Japanese Book type:Report
-
新版中学校・高等学校教員養成課程音楽科教育法
齊藤忠彦,菅裕 他( Role: Joint editor)
教育芸術社 2019.11
Total pages:253 Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction
-
Handbook of Music Education Research
( Role: Joint editor)
2019.10
Total pages:247 Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
教員養成課程 新版 小学校音楽科教育法
有本真紀,阪井恵,津田正之編著( Role: Joint author)
教育芸術社 2019.1
Total pages:221 Responsible for pages:48-55 Language:Japanese Book type:Scholarly book
-
初等音楽科教育
臼井奈緒,高見仁志,菅裕,山本千紗,大澤智恵( Role: Joint author)
ミネルヴァ書房 2018.3
Total pages:205 Responsible for pages:55-64,133-155 Language:Japanese Book type:Scholarly book
Presentations 【 display / non-display 】
-
Metacognitive Processes of University Students Aspiring to Become Music Teachers for Self-Regulated Music Learning Invited
Hiroshi Suga
The 36th World Conference for the International Society for Music Education 2024.8.1
Event date: 2024.7.28 - 2024.8.2
Language:English Presentation type:Oral presentation (general)
-
A Study of Co-regulation and Socially Shared Regulation Processes in Collaborative Music Learning Invited International conference
Hiroshi Suga
The 35th World Conference of International Society for Music Education 2022.7.17
Event date: 2022.7.17 - 2022.7.22
Language:English Presentation type:Oral presentation (general)
-
現行学習指導要領を総括する:音楽科の評価について
菅裕・津田正之・齊藤忠彦・高見仁志
日本音楽教育学会第55回大会 2024.10.20
Event date: 2024.10.19 - 2024.10.20
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
-
日本音楽教育学会常任理事会企画プロジェクト研究:GIGAスクールのこれまでとこれから
菅裕・小梨貴弘・平野次郎・今井由喜
日本音楽教育学会第55回大会 2024.10.20
Event date: 2024.10.19 - 2024.10.20
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
-
音楽科授業における児童・生徒の協働的な学習調整―歌唱練習における同学年・異学年グループのモニタリング場面の比較を通して―
菅裕
令和5年度日本音楽教育学会九州地区例会 2024.3.16
Event date: 2024.3.16
Language:Japanese Presentation type:Oral presentation (general)
Works 【 display / non-display 】
-
プリペアード筝のための作品「木花さらし」
2022.2
Work type:Educational material
Awards 【 display / non-display 】
-
日本音楽教育学会第2回学会賞
2011.10 日本音楽教育学会
菅裕
Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc. Country:Japan
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
音楽活動のフロー観察法を用いた音楽科における評価手法の開発
Grant number:23K02369 2023.04 - 2028.03
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)
Authorship:Coinvestigator(s)
-
音楽科における児童・生徒の集団的な学習調整に関する研究
Grant number:23K02162 2023.04 - 2028.03
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)
Authorship:Principal investigator
-
創発的な価値生成プロセスを促進する演奏表現指導力に関する研究
Grant number:19K02710 2019.04 - 2023.03
独立行政法人日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(C)
Authorship:Principal investigator
-
音楽教育における演奏指導力の研究
Grant number:25381265 2013.04 - 2015.03
科学研究費補助金 基盤研究(C)
Authorship:Principal investigator
本研究は,音楽科教員を志す大学生の演奏指導能力の向上を目指す音楽科教員養成カリキュラム開発のための基礎的な知見を得ることを目的としている。なかでもこれまであまり研究対象として取り上げられて来なかった演奏表現指導力に焦点を当て,優れた演奏表現指導を特徴づける要因を明らかにしようとしているところに本研究の特色がある。
-
音楽家教師の実践的力量形成に関する研究:演奏指導力を中心に
Grant number:21530954 2009.04 - 2012.03
科学研究費補助金 基盤研究(C)
Authorship:Principal investigator
本研究の目的は,採用当初から確かな音楽科指導を実践できる教員を育てるための音楽科教員養成カリキュラム開発にある。特に本研究では音楽科教員の演奏指導力に注目し,次の3点を明らかにすることを課題としている。
1.演奏指導の基礎となる演奏診断力の構造と熟達プロセス。
2.熟練指導者による効果的な演奏指導方法の特徴。
3.教員養成における演奏指導力体養成の具的方法の開発と効果の検証。
Other research activities 【 display / non-display 】
-
「ピアノ室内楽の夕べ」
1987.12
福山市スガナミホールにて,ブラームス作曲ホルン三重奏曲変ホ長調 作品40を演奏。