SOEDA Yoshinobu

写真a

Affiliation

Faculty of Education Mathematics education

Title

Professor

External Link

Degree 【 display / non-display

  • 教育学修士 ( 1987.3   広島大学 )

Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education  / Curriculum Development

  • Humanities & Social Sciences / Educational technology  / 科学教育

 

Papers 【 display / non-display

  • 数学教育における見立ての研究(1)-幼児の活動に焦点を当てて-

    添田佳伸

    宮崎大学教育学部紀要   97   200 - 207   2021.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • The Influences of Teacher Valuing on the Development of Student Valuing in Mathematics Education (1):Data Analysid of Questionnaire Survey in Miyazaki Prefecture Using the Questionnaire "WIFItoo" Reviewed

    KINONE Chikara,SOEDA Yoshinobu, WATANABE Koji

    Journal of JASME : research in mathematics education   26 ( 1 )   43 - 58   2020.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  •  Study on Factors of Prompting Mathematics Teacher Noticing and Functions of Teacher Training : A Case Study of a Teacher Training for Elementary School Teachers based on Lesson Study Reviewed

    KINONE Chikara, KAWANO Kazutoshi, MATSUURA Satoshi, NAKABEPPU Yasushi, SOEDA Yoshinobu,

    Journal of JASME : research in mathematics education   25 ( 1 )   15 - 32   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • A Proposed Method of Implementing Active Learning in Mathematics Education

    Yoshinobu SOEDA

    Memoirs of the Faculty of Education, University of Miyazaki   ( 90 )   1 - 11   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • ピアジェ理論に基づく数の指導の今日的意味

    添田 佳伸

    宮崎大学教育文化学部紀要 創立130周年記念特別号   165 - 172   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

display all >>

Books 【 display / non-display

  • 新しい数学(共著)

    藤井 斉亮 他

    東京書籍  2021.2 

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

  • あたらしいさんすう(共著)

    藤井 斉亮 他

    東京書籍  2020.2 

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

  • 新訂 算数科教育の研究と実践

    九州算数教育研究会(飯田 眞司,添田 佳伸 他15名)( Role: Joint author ,  第7章 測定)

    日本教育研究センター  2019.4 

     More details

    Total pages:160   Responsible for pages:pp.126-133   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • How Humans Learn to Think Mathematically: Exploring the Three World of Mathematics

    ( Role: Joint translator)

    2016.12 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 新しい数学(共著)

    藤井 斉亮 他

    東京書籍  2016.2 

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

display all >>

MISC 【 display / non-display

  • 立方体の観察や構成などの活動を支援する教材ソフトの開発

    吉野達也、新地辰朗、 木根主税、 添田佳伸

    日本教育工学会第28回全国大会講演論文集   869 - 870   2012.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)   Publisher:日本教育工学会  

  • 思考力・表現力を育む授業

    添田佳伸

    算数・数学の道標   ( 6 )   2 - 3   2012.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:東京教育研究所 九州分室  

  • どんな思考力・どんな表現力を育成するのか

    添田佳伸

    算数の道標   ( 3 )   2 - 3   2010.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:東京教育研究所 九州分室  

  • The method of producing the Evidence in Mathematics Education

    Yoshinobu SOEDA, Hirohumi UDA, Yoshinori FUJII

    The 42nd Collected Papers of Mathematics Education   42   947 - 948   2009.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)   Publisher:Japan Society of Mathematical Education  

  • 算数・数学における活用力の工夫-活用力を高めるための手立て-

    添田佳伸

    エデュニュース   ( 6 )   4 - 4   2008.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:東京教育研究所九州分室  

display all >>

Presentations 【 display / non-display

  • 数学教育における見立ての研究(1)-幼児に焦点を当てて-

    添田佳伸

    九州数学教育学会  (福岡教育大学(オンライン))  九州数学教育学会

     More details

    Event date: 2021.3.27

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:福岡教育大学(オンライン)  

    幼児の見立ての実態について調査・観察に基づき考察を行った。

  • 数学教育における生徒の価値観形成に及ぼす教師の影響に関する研究(2)

    木根主税(宮崎大学)・添田佳伸(宮崎大学)・渡邊耕二(宮崎国際大学)

    全国数学教育学会 第50回研究発表会  (埼玉大学)  全国数学教育学会

     More details

    Event date: 2019.6.29 - 2019.6.30

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:埼玉大学  

  • 数学教育における生徒の価値観形成に及ぼす教師の影響に関する研究(1)

    木根主税(宮崎大学)・添田佳伸(宮崎大学)・渡邊耕二(宮崎国際大学)

    全国数学教育学会 第49回研究発表会  (広島大学)  全国数学教育学会

     More details

    Event date: 2019.2.9 - 2019.2.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:広島大学  

  • 数学教師の気づきを促す教員研修プログラムの開発研究

    木根主税(宮崎大学)・河野和寿(宮崎県高千穂町立田原小学校)・松浦悟史(宮崎大学教育学部附属小学校)・中別府靖(宮崎大学教育学部附属小学校)・添田佳伸(宮崎大学)

    全国数学教育学会 第48回研究発表会  (広島大学)  全国数学教育学会

     More details

    Event date: 2018.6.23 - 2018.6.24

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:広島大学  

  • 算数・数学教育における小中一貫教育支援プログラムの開発と実践(3)

    木根主税他

    全国数学教育学会平成25年度第2回研究発表会  (広島大学)  全国数学教育学会

     More details

    Event date: 2014.2.1 - 2014.2.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:広島大学  

display all >>

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 幼児の見立ての実態に基づく子どもの知識構築のプロセスを捉える視点の確立

    Grant number:20K02917  2020.04 - 2023.03

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    子どもの様子をビデオに収め,記録し,分析することを通して,幼児は具体的にどのような見立てを行っているのか,新たに出会ったものをどのようなものとみなして知識構築を行っているのか,また自分のイメージを表現する際どのような見立てを行っているのか等をまとめ,幼児期における幼児の認知・理解の様相を明らかにする。

  • 数学的表記のレトリック性に関する研究-数式のレトリック性に関する実態調査を中心に-

    1992.04 - 1993.03

    科学研究費補助金  奨励研究A

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    子どもが数学的表記のレトリック性をどのように受け止めているかその実態を明らかにすること。